Ahad, 6 Oktober 2019

Malaysia Negara Paling Gemuk Di Asia.



"Malaysia Negara Paling Gemuk Di Asia"

Percaya tak anda dengan Statement diatas? Yes!..This is true statement.
Untuk pengetahuan anda, Malaysia kekal sebagai negara mempunyai bilangan penduduk obesiti paling tinggi di Asia sejak tahun 2015. Lama tu..Almost 4 tahun dah kita kekalkan 'title' tu sehingga sekarang.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Dzulkefly Ahmad berkata, statistik itu amat membimbangkan memandangkan obesiti merupakan antara faktor utama bagi sebilangan besar penyakit kronik, lapor Sinar Harian.
“Statistk yang diperoleh melalui Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (NHMS) pada 2015 menunjukkan Malaysia telah menjadi sebuah negara obes di mana seorang dalam dua orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan atau obes.
“Ini sekaligus menjadikan Malaysia sebagai salah sebuah negara paling gemuk di Asia, dengan jangkaan populasi yang berlebihan berat badan sebanyak 33 peratus dan obesiti sebanyak 18 peratus,” katanya.

Kegemukan atau obesiti adalah satu keadaan kompleks di mana seorang individu itu mempunyai lemak berlebihan. Dan jangan tak tahu, ia adalah salah satu penyakit kronik yang memerlukan rawatan susulan,terapi dan perhatian khusus untuk mengatasinya. Jika 10 tahun dahulu, kegemukan atau obesiti hanyalah dikenalpasti sebagai faktor risiko kesihatan terutamanya untuk penyakit kardiovaskular seperti penyakit jantung. Tapi kini, berdasarkan penemuan saintifik yang baru, masalah obesiti ternyata adalah satu penyakit yang membawa kesan buruk terhadap kesihatan dan boleh menyumbang kepada penyakit-penyakit serius terutamanya penyakit jantung dan diabetes (kencing Manis)

Obesiti boleh di ukur mengunakan pengiraan Body Mass Index iaitu BMI (Index Jisim Badan). BMI adalah indeks pengukuran berat badan dibahagi dengan ketinggian. Formulanya adalah seperti BMI = Weight (Kg) / Height2 (m)2.

Pertubuhan Kesihatan sedunia (WHO) telah mendifinasikan BMI 30kg/m2 atau lebih sebgai obes. Sementara BMI 25kg/m2 atau lebih sebagai berat badan berlebihan. 

Apa sebenarnya yang mempengaruhi terjadinya Obesiti?

Pada pendapat anda mengapa masalah kegemukan ni berlaku? Apakah faktor-faktor yang menyumbang kepada masalah ni?

Di bawah ni Anim kongsikan beberapa fakor yang mempengaruhi masalah ini terjadi. Antaranya adalah:- 

🍭Umur
Peningkatan umur akan menyebabkan kadar metabolisme menurun. Oleh itu, kenaikkan berat badan akan ketara walaupun tiada sebarang pertukaran dan penambahan di dalam tabiat pemakanan.

🍭 Gender
Kaum wanita mempunyai kebarangkalian untuk menjadi obese berbanding lelaki. Ini adalah kerana, wanita mempunyai kadar metabolisme yang rendah berbanding kadar metabolisme yang tinggi di kalangan kaum lelaki.

🍭 Aktiviti Fizikal
Kurang melakukan aktiviti fizikal seperti rutin senaman dan tidak menjaga pemakanan adalah faktor yang tertinggi dalam menyumbang kepada masalah kegemukan.  Tambahan, dengan keadaan zaman sekarang, seperti budaya 'cintakan makanan' menjadi semakin trending. 

🍭 Faktor Psikologi
Ramai individu yang makan berlebihan apabila menghadapi tekanan atau mempunyai ketidakstabilan emosi. Dan ia adaah amat merungsingkan kerana mostly rakyat Malaysia mengalaminya dan mengamalkanya.

🍭 Faktor Penyakit
Walaupun tidak kerap, obesiti atau kegemukan boleh berlaku kepada pesakit yang mempunyai penyakit seperti hypothyroidism, kemurungan atau penyakit dibahagian otak yang menyebabkan pesakit makan berlebihan. 

🍭 Ubat-Ubatan
Obesiti atau kegemukan boleh juga terjadi pada seseorang individu yang bergantung kepada ubat seperti steroid atau ubat untuk merawat kemurungan. 

Kesan penyakit dari masalah kegemukan/obesiti

👉  Diabetes (Kencing Manis)
👉 Penyakit Hepatobiliary (fatty liver dan batu hempedu)
👉 Kolesterol Tinggi
👉 Metabolic Syndrome
👉 Penyakit Jantung
👉 Gout
👉 Tekanan Darah Tinggi

Dan banyak lagi sebenarnya penyakit yang disumbangkan oleh masalah obesiti ni. Kesan dari penyakit-penyakit ini boleh merendahkan kualiti hidup pesakit. 

Bagaimana untuk mengatasi dan mencegah masalah ni daripada terus berleluasa?


Artikel muka depan sebuah akhbar tempatan tahun 2010




Jika kita dapat lihat dari 2 Artikal di atas, ia adalah antara bukti negara kita adalah negara No. 1 paling gemuk.

Dan untuk pengetahuna anda, Malaysia mempunyai kadar Diabetes tertingi di Asia (Sumber bernama 28 Julai 2018) Statistik ni amat menggerunkan kerana ia menunjukan kualiti hidup rakyat Malaysia semakin menurun. Benda lain kita boleh bangga, tapi yang ini, perlu kita atasi bersama.

Salah satu cara untuk mengatasi masalah kegemukan dan penyakit yang disebabkan olehnya dikalangan rakyat Malaysia adalah dengan DETOX.

Oleh sebab itu, kami dari #TeamJutawan terpanggil untuk membantu semua rakyat Malaysia yang mengalami masalah ini dengan program yang kami jalankan sekrang iaitu #JomDetoxJutawan.Misi kami dalam program ini adalah untuk sihatkan semua rakyat Malaysia. 

Yes true! Ianya bukan satu perkara yang mudah untuk menyedarkan semua rakyat Malaysia tentang bahayanya masalah kegemukan ni. Thats why, kerjasama dari semua pihak amat diperlukan bagi memastikan 'Title kebanggaan' ini tidak dipegang lagi oleh Malaysia pada masa akan datang. 

Bagaimana dengan DETOX dapat membantu masalah ini?


Mungkin ada antara anda yang tertanya-tanya apalah program #JomDetoxJutawan ni. Buat pengetahuan anda semua, program ini adalah bertujuan untuk membantu semua untuk keluarkan toksin yang telah lama bersarang dalam badan kesan dari gaya hidup kita yang tidak sihat dan persekitaran kita yang banyak tercemar sekarang. 

Ia adalah Detox Shaklee dimana kami menitikberatkan pengambilan supplement yang terbaik dan terbukti BERKESAN  serta SELAMAT untuk menyokong proses pembuangan toksin dalam badan dilakukan secara menyeluruh dan terperinci. Kesanya,  individu yang mengikuti program ini berjaya mendapatkan kesihatan yang lebih baik dan berkualiti. 



Apakah itu Detox ?

Detox ialah satu proses pembuangan TOKSIN daripada badan melalui organ detox badan. 


Apa itu toksin?

Toksin adalah bahan buangan atau tmracun bahaya yang boleh merosakkan strukur dan fungsi sel badan. Mustahil untuk kita elakkan toksin dari badan kerana toksin berada dimana-mana. 

Dengan Detox, dapat mengeluarkan toksin dari badan dan ia akan menjadikan badan kita lebih ringan. Selain itu, kita kita dapat manfaat kesihatan yang lain hasil dari pembuangan toksin dari badan kita. Dengan Detox juga, kita boleh mengembalikan semula kestabilan kepada sistem badan dan ini membolehkan sistem badan berfungsi dengan lebih sempurna. 























Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saya Berjaya Turunkan Berat Sebanyak 5Kg dalam masa 17 hari sahaja!

Hai..Assalamualaikum semua..😁 Bertemu lagi kita dalam entri Anim kali ni.. Untuk entri Anim kali ni Anim nak share dengan anda...