Isnin, 23 September 2019

Saya Yang Dulu Bukan Yang Sekarang



"Aku yang dulu bukanya yang sekarang"
 Macam tajuk lagu pulak kan..😉
Apa agak-agaknya yang Anim nak kongsikan dalam entri Anim kali ni 
bersama anda semua yer..

Jom teruskan pembacaan anda bersama Anim.
In Shaa Allah akan ada sesuatu yang bermakna anda akan dapat dari perkongsian ni.😁


Di dalam surat Ar-Ra’d Allah berfirman,
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.” (QS Ar-Ra’d [13]: 11)

Apa yang anda faham tentang firman Allah yang Anim kongsikan diatas?
Secara ringkasnya, firman Allah menerangkan tentang Kita perlu berubah untuk mendapatkan apa yang kita inginkan. Tanpa perubahan kita takkan kemana dan sentiasa akan berada ditahap yang sama. Jika kita tidak berubah, kita takkan mampu untuk berjaya. Oleh sebab itu, perubahan amat penting bagi mengubah nasib kita.

Sinonimnya perubahan manusia dikaitkan dengan hati kerana hati lah merupakan tempat yang membuat perubahan. Akal dipandukan oleh gerak hati dan hati ini adalah milik Allh jallawaala. Firman Allah:
“Sesungguhnya Allahlah yang membatasi antara manusia dan hatinya.”
(QS Al-Anfal : 24)
Jika kita memilih untuk berjaya, berubahlah untuk rajin menuntut ilmu dan cari mentor.
Jika kita memilih untuk kaya, berubahlah untuk menjadi rajin dan tidak malas.
Jika kita memilih untuk sihat, berubahlah untuk lebih mementingkan apa yang kita guna dan makan dan jagalah kesihatan kita sebaiknya.
Jjka kita memilih untuk bahagia, berubahlah untuk lebih menyayangi diri sendiri dan sentiasa bersyukur.

Itulah yang cuba Anim kongsikan dalam perkongsian Anim kali ni iaitu tentang PERUBAHAN.  Siapa Anim yang dulu kalau nak dibandingkan dengan yang sekarang. 

Selepas dikurniakan anak yang kedua pada tahun 2017, Anim semakin bingung memikirkan tentang status kewangan keluarga kecil Anim. Nak harapkan suami, kesian pulak dia sebab gajinya tak sebesar mana. Nak kerja, fikirkan anak tak tahu nak tinggalkan kepada siapa..Tambahan upah mengasuh yang mahal menjadikan Anim serba salah nak kerja dengan gaji di Kelantan ni tak sebanyak di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur dan sebagainya. Bukan Anim tak pernah cuba mencari kerja tapi dengan gaji yang ditawarkan selepas ditolak segala perbelanjaan jumlahnya ibarat seperti Anim tak bekerja. Walaupun Anim berkelulusan universiti dan ada ijazah, itu tak bermakna gaji yang ditawarkan lumayan. Itulah cabaran masa kini yang perlu ditempuhi. Terlalu ramai graduan berbanding peluang pekerjaan.😂

Oleh sebab itu, mendorong Anim untuk sentiasa mengintai peluang untuk menambah kewangan. Pelbagai kerja Anim lakukan demi menambah pendapatan..Demi anak-anak Anim sentiasa cari peluang untuk pastikan anak-anak Anim terjaga. Anim pernah buat kuih dan letak di kedai yang berhampiran. Anim selalu ambil tempahan kalau orang nak kuih. Itulah antara yang Anim lakukan demi membantu suami Anim dan dalam membesarkan anak-anak Anim. 

Stress?Tertekan? sedih? Selalu mengeluh dengan nasib yang menimpa? Itu selalu Anim lakukan dan secara tak langsung anak-anak selalu jadi mangsa terutamanya anak sulung sedangkan dia masih kecil. Masih tak mengerti apa yang terjadi sebenarnya.  Maafkan mama Kak Long.😥

Hubungan dengan Allah? Seriusly sebelum ni Anim tak begitu menjaganya. Anim hanya melakukan yang wajib sahaja. Itu pun tak sempurna mana kalau ikutkan sebab hati sentiasa mengeluh dan bersangka buruk. Mungkin sebab itu jugalah Anim sentiasa tertekan dan cepat marah rasanya. 

Hubungan dengan orang sekeliling? Selepas berhenti kerja dan menjadi suri rumah sepenuh masa, kebanyakkan masa Anim hanya dirumah..Uruskan suami dan anak-anak.  Dan jarang sangat keluar rumah..Kalau keluar pun bersama suami. Boleh dikatakan Anim tiada kawan di tempat tingal Anim ni. Oleh sebab itu, Anim jadi malu tak bertempat. Mungkin disebabkan kurang keyakinan diri menjadikan Anim sebegitu. Oleh sebab itu, Anim suka memencilkan diri. Tak suka bergaul dengan orang.  Jumpa orang kalau boleh nak lari menyorok.

Penerimaan dengan diri sendiri? Of course selalu tak yakin. Suka salahkan diri sendiri. Tak percaya dengan kemampuan diri sendiri. Rasa diri ni tak cantik. Serba kekurangan. Rasa diri tak mampu untuk berjaya. Merasakan nasib akan begini (hidup serba kekurangan) sampai bila-bila. Tak sayang diri sendiri. Tak jaga dan fikir  pun pasal diri sendiri. Diri memang terabai.

Kesihatan diri dan penjagaan kecantikan? seriusly tak ambil tahu..Tak jaga langsung. Kalau sakit, panadol jadi peneman setia (sebelum kenal shaklee) dan krim muka? pakai jer yang timbang kilo tu..😂 Nasib baik anak-anak Anim shakleekan..Ada kesedaran untuk bekalkan mereka supplement.

Itulah Anim yang dulu kalau anda nak tahu. Teruk kan Anim. Tak bersyukur langsung. Sedangkan banyak sangat nikmat yang Allah kurniakan buat Anim. Dapat keluarga yang sentiasa memahami, dapat mertua yang baik, dapat suami yang bertanggunjawab dan penyayang dan dapat anak-anak yang sihat, sempurna, bijak serta comel..Semua nikmat tu Anim tak pernah nampak sebelum ni kerana banyak sangat yang negatif dalam diri ni.

Suami Anim bersama 2 puteri kami

Tapi kini, Alhamdulillah banyak perubahan yang Anim alami setelah Allah gerakkan hati Anim untuk mula lakukan perubahan dalam hidup Anim.  Semuanya bermula apabila Anim mula melibatkan diri dalam bisnes Spa The Walking Beauty (Spa Shaklee). Dalam bisnes ni, Anim belajar banyak benda. Bukan sekadar belajar bagaimana untuk mulakan bisnes tapi everything.

Baca sini: Bisnes Spa The Walking Beauty(TWB)

Bermula dari motivasi diri, kerohanian, ilmu agama, cara sayang diri sendiri, ilmu kecantikkan, cara jaga kesihatan diri dan banyak lagi yang mungkin Anim takkan dapat kalau Allah tak gerakkan hati Anim untuk bersama The Walking Beauty dalam #TeamJutawan. Banyak perubahan positif yang Anim dapat rasakan pada diri Anim setelah bersama bisnes ni bermula awal tahun 2018.

Antara perubahan yang Anim dapat hasil dari menceburkan diri dalam bisnes Spa Shaklee ni adalah:-

❤ Dulu kurang keyakinan diri tapi kini lebih yakin dengan kemampuan diri sendiri.
❤Dulu suka merungut sekarang lebih bersyukur
❤Dulu Pemalu, sekarang dah mula jadi peramah dan berani untuk mulakan perbualan
❤Dulu rasa diri tak cantik, hodoh dan sangat lah rendah diri dengan kekurangan tu, sekarang dah ada ilmu dan apply dan mula rasa yakin dengan diri
❤Dulu 'buta' ilmu bisnes cari duit, sekarang dah tahu bagaimana untuk buat duit dengan bisnes spa terbaik dari TWB
❤Dulu tak jaga tentang kesihatan diri dan tak rasa penting pun dengan pengambilan supplement sekarang lebih faham fungsi supplement untuk bantu kesihatan lebih baik
❤Dulu selalu cemburu dengan kejayaan orang lain tapi tak buat apa2 pun untuk sama-sama berjaya, sekarang berani cabar diri untuk buktikan bahawa diri sendiri pun mampu berjaya.
❤Dulu tak jaga hubungan dengan Allah sekarang berusaha sebaiknya untuk dekatkan diri dengan Allah danbergantung sepenuhnya dengan Allah serta lakukan yang lebih dari yang wajib seperti solat sunat, sedekah dan baca Al Quran kerana semua tu adalah kunci ketenangan hati dan diri.

Banyak kan perubahan yang Anim alami berbanding dulu. Dan Anim bersyukur sangat dipertemukan dengan bisnes dan team dalam bisnes Anim ni..Dengan izin Allah, asbab merekalah Anim berjaya menjadi seperti hari ini. Walaupun masih berusaha tapi Anim suka dengan perubahan ni dan Anim akan terus mencuba sehingga Anim berjaya. In shaa Allah..Itulah janji Anim terhadap diri Anim sendiri.

Seriusly, Anim tak jangka pun perubahan ni akan terjadi. Kalau ikutkan, tujuan utama Anim untuk berbisnes of course untuk mendapatkan keuntungan dan meringankan beban kewangan keluarga kecil Anim.  Tapi lebih dari tu yang Anim dapat. Syukur, Alhamdulillah.

Bisnes Shaklee adalah bisnes yang terbaik. Ianya bukan sekadar bisnes tapi lebih dari tu. Bila anda bersama shaklee, bukan peluang 3C jer yang anda dapat tapi anda akan dapat sebuah 'Keluarga' yang sangat besar dan supportive yang sentiasa ada untuk memberi semangat dan motivasi buat anda.

Baca sini : Peluang '3C' dalam Shaklee
Baca sini : Keluarga besar #TeamJutawan

Selain TWB(mula serius berbisnes lepas kenal TWB), dalam #TeamJutawan juga ada satu lagi projek hebat iaitu #JomDetoxJutawan. Apa yang Anim dapat dalam program ni adalah rahsia menurunkan berat badan Anim yang sebelum ni Anim rasa mustahil untuk Anim turunkan. Anim selalu fikir Anim kena diet kaw-kawlah untuk turunkan berat badan Anim ni. Mana tak nya, berat badan Anim naik almost 15kg lepas lahirkan anak yang pertama. Memang gemmm lah..Tahap obesiti lah kiranya..Tapi bila join program detox ni, dalam masa 17 hari jer Anim berjaya buang 5kg berat badan Anim tanpa perlu stress dan tertekan sampai tak makan.

Apa perubahan yang Anim dapat dalam program ni?
Dulu rasa mustahil dapat turunkan berat badan dengan mudah tapi sekarang dah tahu dengan #JomDetoxJutawan tak mustahil untuk turunkan berat badan dan tak mustahil Anim boleh dapatkan balik berat badan Anim seperti anak dara dulu😉 sekarang kena hold dulu impian tu sebab lepas detox 'termengandung' pulak..Penangan detox punya pasal. 😂

Akhir kata dari Anim, lakukanlah perubahan dalam diri kita demi mencapai kemajuan. Jangan terus biarkan diri kita di tahap yang sama tanpa lakukan perubahan kerana ianya takkan membawa kita kemanan-mana. Ibarat kata pepatah, "kalau tak dipecahkan ruyung, bagaimana untuk dapatkan sagunya".


Jika kita takut untuk berubah, kita akan rugi. Percayalah..Perubahan membawa seribu erti buat kita. Tapi pastikan perubahan yang kita lakukan itu membawa kita kearah kebaikan dan bukan sebaliknya. Jadilah manusia yang ingin berubah kepada kebaikkan. Kalau dulu kita rasa kita banyak sangat kekurangan muhasabah diri dan berazam untuk berubah.

Love,
Faridah Hanim Binti Mohd Yusoff
011-10973735

#Master to be in shaklee
#SuccessPersonOneDay
#TeamJutawan
#FounderHanimBeautySpa
#SpaBergerakTWB


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Saya Berjaya Turunkan Berat Sebanyak 5Kg dalam masa 17 hari sahaja!

Hai..Assalamualaikum semua..😁 Bertemu lagi kita dalam entri Anim kali ni.. Untuk entri Anim kali ni Anim nak share dengan anda...