Halaman

Sabtu, 21 September 2019

Kenapa orang muda kena mulakan bisnes dari awal?


Orang muda..Bakal pemimpin negara❤

Hai..Assalamulaikum dan salam kejayaan buat semua orang muda. 
Apa yang best dalam entri Kak Anim kali ni?
(bahasakan Kak Anim lah sebab nak tujukan entri ni 
khas buat adik-adik sekalian kan..Padahal muda lagi sebenarnya..hee..๐Ÿ˜‰)..
Dalam entri kali ni, kak Anim nak listkan 5 SEBAB kenapa orang muda kena mulakan bisnes dari awal. Apa kepentingan dan kebaikkanya bila mula berbisnes dari awal. 

Nak tak jadi Jutawan Muda?
Alangkah bestnya bila anda berjaya menjadi jutawan pada usia muda kan.
Beruntungnya anda bila pada usia muda anda dah mampu kumpul kekayaan dengan hasil titik peluh sendiri.
Anda juga boleh berbangga dengan diri sendiri jika apa yang anda lakukan boleh memberi manfaat kepada orang lain dan boleh kecapi segala yang anda mahu dengan wang hasil titik peluh anda sendiri. Bangga oooo..๐Ÿ˜
Pasti ramai yang cemburu dan akan jadikan anda sebagai inspirasi bila dengan umur muda anda sudah boleh mencapai impian, memiliki sesuatu yang orang seusia anda belum mampu miliki dan boleh kumpul kekayaan sendiri.

Tapi bagaimanakah caranya untuk anda semua berjaya mendapatkan semua ni?

Salah satu caranya yang Kak Anim boleh cadangkan buat adik-adik adalah dengan memulakan bisnes samada secara online ataupun offline.

TAPI KENAPA PERLU BERBISNES??
๐ŸKerana 9/10 punca rezeki adalah datang dari perniagaan.
๐ŸDunia kini, makan gaji dan berada dalam keadaan yang selesa sudah tidak berapa relevan lagi.
๐Ÿ Tambahan komitment yang memerlukan penggunaan wang yang banyak.
๐Ÿ Tak boleh nak nak harapkan kerja tetap makan gaji sahaja  keranan ekonomi sekarang tidak berapa bagus. Barang sentisa naik harga sedangkan gaji tak naik-naik๐Ÿ˜ฅ
๐ŸTime freedome (Kebebasan masa)
-Bila berbisnes, anda boleh cipta atau susun sendiri masa untuk berbisnes, untuk bersama keluarga dan juga rakan-rakan. Anda tidak terikat dengan masa yang ditetapkan.
๐Ÿ Untuk memenuhi keinginan @kehendak tanpa perlu berfikir secara complicated
๐Ÿ Dapat membantu orang lain yang memerlukan
-tawar peluang pekerjaan dan dari situ dapat improve taraf hidup orang lain juga
๐ŸCabar kemampuan diri sendiri
-boleh buat diri jadi lebih matang
-melatih diri untuk menyelesaikan masalah
-melatih diri untuk berfikir dengan kebih advance


Ok..dah faham kan kenapa Kak Anim sarankan adik-adik untuk mula berbisnes. Banyak sebabnya kalau adik-adik dapat lihat. 

Tapi bila agaknya masa yang sesuai dan terbaik untuk memulakan sesuatu bisnes? Adakah selepas habiskan pengajian? Adakah selepas mempunyai pekerjaan tetap? Ataupun selepas sesudah mempunyai keluarga?

Sebenarnya tak ada pun peraturan tetap untuk menentukan masa untuk memulakan sesuatu bisnes. Tapi kak Anim amat yakin, terdapat banyak sangat kelebihan jika kita dapat mulakan bisnes dari usia muda. 

5 SEBAB KENAPA ORANG MUDA PERLU MULAKAN BISNES DARI AWAL

1. Cabaran yang banyak masa kini 

Kalau anda dapat lihat zaman sekarang bukan seperti masa dulu yang semuanya boleh didapati dengan mudah.Contohnya pekerjaan. Kalau dulu habis belajar in shaa Allah akan ada kerja yang menanti kerana persaingan tidak begitu kuat. 

Tapi kini, persaingan begitu sengit sehinggakan terlalu ramai lepasan universiti yang menganggur dan belum tentu dapat kerja. Ada juga lepasan universiti yang mendapat keputusan akademik yang cemerlang yang belum dapat kerja kerana ada lagi lepasan universiti yang lain lebih cemerlang darinya. 

Dari situ, anda tidak boleh hanya bergantung harap akan ada majikan yang akan ambil anda untuk bekerja bila habis belajar di universiti nanti. Anda perlu mempersiapkan diri anda dengan pelbagai kemungkinan. Salah satunya, mulalah untuk mencari peluang untuk mula berbisnes kerana dari situ anda dah ada punca pendapatan jika tiada rezeki untuk dapat kerja bila dah habis belajar nanti.Tapi yang pastinya berbisnes lagi masyuk pendapatanya berbanding kerja makan gaji tau..๐Ÿ˜ Anda boleh dapat lebih jika anda usaha lebih.

Sebagai contohnya bisnes shaklee yang Kak Anim sedang jalankan sekarang. Sebuah bisnes yang menawarkan banyak peluang bukan hanya peluang mendaptkan pendapatan yang lumayan tapi juga peluang untuk memiliki aset dan juga melancong ke luar negara dengan tajaan yang sangat mewah. Ramai upline Kak Anim dari #TeamJutawan yang sudah membuktikan mereka lebih berjaya dalam bisnes yang mereka jalankan sekarang berbanding ketika mereka kerja makan gaji sebelum ni. Dan semakin ramai Kak Anim tengok terutamanya dalam team Kak Anim sendiri iaitu #TeamJutawan anak-anak muda yang dah mula menceburkan diri dalam bisnes shaklee ni dan mereka berjaya mencapai pendapatan sehingga 5 angka sebulan.  Itulah untungnya jika berbisnes dari muda. Awal-awal dah dapat merasa income yang lumayan. Macam kak Anim lambat buat keputusan. Sekarang jelous sangat tengok pencapaian mereka..๐Ÿ˜‚In shaa Allah Kak Anim pun akan merasa semua tu suatu hari nanti kerana dalam shaklee sesiapa sahaja boleh berjaya. Yang penting dengar cakap mentor.๐Ÿ˜

2. Orang Muda biasanya kurang komitmen. Mudah untuk berjaya dalam bisnes.

Setuju tak dengan pendapat Kak Anim?๐Ÿ˜ Tapi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian Kak Anim orang muda biasanya kurang lagi tanggungan yang perlu mereka tanggung. Ini kerana orang muda masih belum mempunyai keluarga seperti anak-anak yang perlu mereka berikan masa dan masih belum mempunyai aset yang besar seperti rumah dan sebagainya dan tak banyak benda yang perlu mereka fikirkan. Tapi mungkin ada sedikit komitmen lain seperti bil telefon dan internet, yuran pengajian, duit makan dan sewa rumah ketika belajar dan lain-lain komitmen lain yang kecil-kecil. Selebihnya mungkin akan ditanggung lagi oleh ibu bapa. 

Dari situ, jika anda mulakan bisnes dari awal mudah untuk anda berjaya kerana anda boleh memberikan sepenuh perhatian terhadap bisnes yang anda sedang jalankan dan dengan pulangan yang anda dapat anda boleh tampung perbelanjaan yang ada sekaligus dapat meringankan beban ibu bapa anda. Paling best, dengan pendapatan hasil dari buat bisnes, anda boleh bantu pulak ibu bapa atau berikan mereka duit belanja. Semakin murah rezeki anda kerana membahagiakan kedua ibu bapa.๐Ÿ˜  

Dan yang paling best, anda boleh capai setiap impian anda tanpa perlu mengharapkan bantuan sesiapa hasil titik peluh anda sendiri. 

Sebagai contoh, Mentor Kak Anim sendiri iaitu Master Athirah. Beliau berjaya mencapai setiap impianya hanya dengan berbisnes dan beliau mulakan bisnes shaklee beliau dari usia muda lagi iaitu ketika masih belajar di Universiti lagi. Dan kini, sebelum usianya mencecah 30an beliau dah berjaya memiliki rumah dan kereta idaman sendiri iaitu Audi Q5 hasil titik peluhnya dalam bisnes. 

Beliau juga berjaya melangsaikan semua hutang pengajiannya (PTPTN) dan juga tidak pernah miss memerikan duit belanja buat ibunya kerana katanya itulah punca rezekinya sentiasa murah dan berkat..Kak Anim sangat kagum kerana pada usia muda banyak sudah pencapaian yang diperolehi oleh mentor kak Anim ni..Beliaulah juga orang yang menyedarkan Kak Anim bahawa dengan berbisnes kita mampu mencapai setiap impian kita. Jom adik-adik mulakan langkah anda sekarang untuk mula berbisnes. In shaa Allah sebelum tua, dah banyak impian anda sudah boleh tercapai..๐Ÿ˜

Baca sini:Master Athirah berjaya memiliki kereta idaman dengan bisnes shaklee

3. Dapat kumpul aset lebih awal. 

Yang ni Kak Anim sangat setuju sebab jika anda baru nak mulakan bisnes bila dah cecah usia 30an ataupun 40an pada usia berapa anda dapat kumpul banyak aset. Anda akan berjaya lebih awal jika start awal. Kalau start lambat, lambatlah hasilnya. Penting ke kumpul aset ni? Ish..takkan la tak penting..takkan nak duduk menyewa sampai ke tua.. Takkan tak nak bekalkan anak2 kita dengan rumah dan sebagainya. Oleh yang demikian, mulalah berniaga dari usia muda kerana anda boleh memiliki aset seperti rumah, kereta dan bisnes yang boleh membantu kehidupan anda dengan lebih awal. Sebelum tua dan boleh jadi kaya dan berjaya๐Ÿ˜

Dalam bisnes yang kak Anim lakukan sekarang pun dah banyak contoh Kak Anim boleh kongsikan..Salah seorangnya Master Ainul Shahrazad yang berjaya memiliki 6 properties pada usia 36 tahun..Kira muda lagi la tu kan. Tapi dah berjaya memiliki aset yang boleh diwarisi untuk anak2 dan kehidupan yang lebih selesa. Anda tak nak ke merasa semua tu? Jom mula dari sekarang..Mula dari usia muda. Mugkin anda boleh memiliki aset lebih awal dari tu.

Baca sini : Master Ainul dengan rumah ke-6

4. Waktu muda minda dan fizikal masih fresh dan kuat.

Dunia bisnes adalah dunia yang penuh cabaran. Untuk memulakan sesuatu bisnes bukanya senang sebenarnya. Terdapat pelbagai cabaran,rintangan dan dugaan yang perlu anda tempuh untuk berjaya. Buat bisnes ni hati mesti kuat, jiwa kena kental barulah power. Tapi bila dah berjaya dan mendapat hasilnya, setiap keperitan tu berbaloi dirasai.

Oleh sebab tu ramai yang sarankan berbisneslah dari muda kerana waktu muda ni lah minda masih fresh..Fizikal masih kuat..Jadi, setiap cabaran dan dugaan yang datang pasti akan dapat diatasi. Tambahan, di usia muda semangat juang masih tinggi. Pelbagai perkara bagi memastikan bisnes berjaya akan dilakukan. Pada usia muda jugalah boleh explore macam-macam untuk membantu bisnes lebih maju. Antaranya hadir ke kelas-kelas ilmu keusahawanan, join seminar atau kelas untuk belajar pelbagai ilmu dan cepat faham. Waktu ni juga kudrat masih kuat. So senang nak compete dalam dunia bisnes.

Disebabkan oleh itu, pebagai projek yang hebat ada dalam #TeamJutawan seperti #JomDetoxJutawan dan juga #TheWalkingBeauty bagi membolehkan anda sebagai anak muda grab peluang yang ada dan jadikanya berjaya kerana anda sangat energetic. Dari situ, lebih mudah untuk anda berjaya dalam bisnes yang ditawarkan ni.

5. Dapat belajar dan berjaya dengan lebih  awal.

Semakin awal anda memulakan sesuatu, semakin cepat anda mendapat pulanganya. Same goes to the bisnes. Bila anda mulakan bisnes dari awal, anda dapat belajar selok belok dalam bisnes dengan lebih awal  dan kemungkinan untuk anda berjaya juga awal. Untung kan..Compare dengan orang yang start lambat,lmbatlah mereka dapat hasilnya.๐Ÿ˜

Sebelum tua dah dapat rehat dan menikmati hasilnya sedangkan orang lain perlu bekerja keras sehingga tua jika tidak berbisnes dari awal. Dalam shaklee, ramai master yang berjaya mendapatkan pulangan income yang lumayan sehingga 7 dan 6 angka sebulan sebelum hari tua kerana meraka mulakan bisnes mereka dari awal. So, bila dah berjaya, mereka hanya menikmatinya dengan penuh rasa bahagia. Yang bestnya, shaklee adalah sebuah bisnes yang boleh diwarisi kepada anak. So, bila buat bisnes dari awal dan berjaya, then boleh wariskan bisnes tersebut kepada anak2 dan anda dan boleh berehat..๐Ÿ˜Pergi melancong ke, shopping ke..Untungnya bila berbisnes dari awal ni..๐Ÿ˜

Kesimpulanya, untung tak rasa-rasanya bila mulakan bisnes dari usia muda ni? Untung sangat-sangat kan. Anda mampu capai setiap impian anda hanya dengan berbisnes dan setiap impian tersebut boleh dicapai dengan awal jika anda mulakan berbisnes dari awal.

Lebih untung jika anak-anak muda seperti anda memilih shaklee sebagai bisnes kerana shaklee adalah satu bisnes yang boleh menjamin masa depan, menjanjikan pulangan yang lumayan serta stabil. Shaklee juga merupakan bisnes yang less risiko untuk rugi kerana anda tak perlu keluarkan modal yang besar atau simpan stok yang banyak. Anda hanya perlu melaburkan RM75 sahaja sebagai modal permulaan dan hasilnya berlipat kali ganda.
Shaklee merupakan bisnes yang paling sesuai untuk golongan muda seperti anda mulakan hanya dari rumah melalui online sahaja..Mudah kan..๐Ÿ˜

Akhir kata dari kak Anim, mulalah untuk berbisnes dari usia yang muda kerana dengan berbisnes anda mampu menjadi orang hebat suatu hari nanti. Dengan berbisnes pada usia muda juga dapat membantu anda merialisasikan setiap impian anda.

Jika anda, salah seorang yang ingin memulakan bisnes dan shaklee menjadi pilihan anda, cepat-cepat contact Kak Anim yer. In Shaa Allah Kak Anim akan bantu anda sebaiknya kerana Kak Anim juga salah seorang yang jalankan bisnes shaklee dan dah merasa bestnya berbisnes bersama shaklee. Lagi best kerana kak Anim berada dalam team yang sangat power iaitu #TeamJutawan hasil gabungan 10 orang master yang sangat hebat dan berkaliber.

Love,
Faridah Hanim Binti Mohd Yusoff

011-10973735

FB: Faridah Hanim

Trusted SID Kelantan
#TeamJutawan





2 ulasan:

  1. Ya setuju! Mmg bagus mula bisnes di usia muda. Tq atas sharing sgt bmanfaat.

    BalasPadam
  2. setuju2..masa muda la perlu kumpul aset untuk hari tua

    BalasPadam